Výchova dětí: Online poradna pro rodiče | Cestakpochopeni.cz Blog Jak nabízet dětem ryby, brokolici a jiné potraviny, které odmítají se slovy „fuj to nejím“?
Jak nabízet dětem ryby, brokolici a jiné potraviny, které odmítají

Jak nabízet dětem ryby, brokolici a jiné potraviny, které odmítají se slovy „fuj to nejím“?

Jedním z důvodů, proč dítě může odmítat některé potraviny je zmeškání tzv. senzitivního období v životě dítěte. To je fáze, kdy by se mělo dítě formou prvních příkrmů seznámit s různými druhy a konzistencemi potravin. Ve svém okolí si všímám rostoucího trendu výhradního kojení dítěte do jednoho roku i déle. Tady si myslím, že by mohl být kámen úrazu. Po šestém měsíci věku má dítě přirozenou tendenci ochutnávat i další zdroje energie. Když mu je ale nenabídneme, v pozdějším věku už tyto objevitelské tendence mohou slábnout.

Kojení je pro dítě velmi přínosný zdroj výživy. Po šestém měsíci věku je ale potřeba začít dítěti nabízet i další potraviny, jako je ovoce, zelenina, vaječný žloutek, bezlepkové obiloviny, mléčné produkty a maso.

Mějte na paměti, že některé děti potřebují na adaptaci na pevnou stravu i několik měsíců. A mezitím už jim v těle docházejí zásoby železa a dávka z mateřského mléka už většímu dítěti nestačí. Bohužel anemických dětí, kterým se musí železo suplementovat v kapkách, stále přibývá.

Železo váže kyslík a dopravuje ho do tkání

Anémie z nedostatku železa patří mezi nejčastější nutriční deficience na světě. Podíl vstřebaného železa je pouze 3 – 6 %. Doporučená denní dávka je 20 mg. Minimální denní příjem železa nezbytný pro červenou krvetvorbu je 10 – 15 mg. Hlavním zdrojem železa v potravě je maso, případně vnitřnosti. Zdrojem železa jsou ale i luštěniny, listová zelenina, houby a některé ovoce jako například jahody.

Jeden z faktorů, který zvyšuje riziko nízkého stavu železa, je špatně vyvážená vegetariánská strava. Dále může dítě železo špatně vstřebávat v důsledku klinických poruch, jako je například celiakie.

Jak nabízet nové potraviny starším dětem?

Zdůraznila bych slovo nabízet. Nabízet neznamená nutit. Nabízet znamená předkládat nabídku více druhů. Alespoň dva až tři. Když se dítěte zeptáte, jestli chce mrkev nebo okurku, učíte ho se rozhodovat a uplatňovat vůli. Dítě si uvědomí, že na jeho názoru záleží. Samozřejmě mu tím také umožníte, aby si vybralo to, co mu víc chutná nebo co ho víc láká.

Náš syn nejí vařenou brokolici. Rozmixovanou v polévce ji ale sní. Takže někdy je řešením jiná úprava pokrmu. Věděli jste, že se dá brokolice jíst i syrová? Už jsme celá rodina naučená, že když máme k večeři vařenou brokolici se sýrem, sedmiletý syn si jde automaticky oloupat okurek. Automaticky protože, už je dostatečně zručný, že to zvládne sám. Také je to moje „výchovná lekce“, že nebudu každému členovi rodiny vařit jinou večeři.

Jsem matka, nikoliv služka a chci, aby až si syn najde manželku, bral ji jako sobě rovnou a o běžné práce v domácnosti se podělili. Děti daleko spíše vyzkoušejí něco, co samy pomáhaly připravovat. Nechte je podílet se na vymýšlení jídelníčku. Ať samy vyhledají recept, který se jim zalíbí. Pak mohou sepsat nákupní seznam a suroviny vyhledat v obchodě.

Spoustu našich oblíbených receptů najdete v ebooku Jíme zdravě a hravě s celou rodinou.

To je mimo jiné krásná příležitost pro sdílení informací o složení jednotlivých produktů a jejich rozdílných cenách. Doma pak společně jídlo uvařte. Uvidíte, jak na sebe budou děti pyšné. A rozhodně je bude zajímat, jak jejich „projekt“ chutná.

Berte děti jako parťáky i v komunikaci. Spíše než příkazy na ně platí jít vlastním příkladem a vysvětlovat, proč vám záleží na tom, aby jedly zrovna zeleninu, mořské plody apod. Druhů zeleniny je spousta, druhů ryb taktéž. Pokud si dítě bude moct vybrat, nemyslím si, že by nejedlo zeleninu vůbec žádnou. Pokud dítě odmítá rybu, můžete jód doplnit formou sardinkové pomazánky nebo například minerálky Vincentka.

Mějte na paměti, že i vy dospělí, máte některé potraviny raději než jiné. A možná i něco nejíte vůbec. Děti to mají stejně. Pokud je budete nutit jíst brokolici, kysané zelí či kefír, ztratíte jejich důvěru. Jídlo má být radost nikoliv stres.

Nenuťte, nabízejte a ono se to poddá. Možná až na 16. pokus, ale poddá. Pokud ne, jak říkám, výběr je rozmanitý a pokračujte v objevování.

0 Comments

Related Posts

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.